Nummerbehoud aanvragen bij nieuw telefoonabonnement?
Wil jij nummerbehoud aanvragen bij een nieuw telefoonabonnement? Ben je gehecht aan je huidige nummer maar wil je wel een nieuwe mobiele telefoon? Dan hebben we goed nieuws voor je. Het is mogelijk om over te stappen naar een andere provider zonder dat je je telefoonnummer kwijt bent. Via sim only nummerbehoud hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken en stap je kosteloos over. Klanten hoeven alleen een aanvraag in te dienen waarna de rest wordt geregeld met de huidige provider. Je kan dus probleemloos switchen van bijvoorbeeld een iPhone 13 naar een samsung galaxy s22.
Handig om te weten
Het is handig om te weten hoe dit proces werkt bij allerlei telefoonproviders. Om een succesvolle aanvraag voor nummerhoud te doen is het van belang dat je je huidige telefoonnummer doorgeeft en een werkende simkaart hebt. Voor zakelijke nummers wordt doorgaans verzocht om het klantnummer door te geven.
Een nieuw abonnement zal van start gaan als het telefoonnummer is overgenomen. Als er voor behoud van een nummer wordt gekozen, zal een prepaid aansluiting of vorig abonnement worden opgezegd. Je hoeft dus niet 2 keer de abonnementskosten te betalen. Telefoonbedrijven die de overstap begeleiden houden klanten via e-mail over het proces op de hoogte.
Het aanvraagproces in stappen
Indienen aanvraag
Tijdens het bestellen kan er een aanvraag van nummerbehoud voor jouw mobiele telefoon worden gedaan. Bij sommige providers kan dit ook achteraf via jouw persoonlijke account. Op het moment dat je huidige provider een seintje geeft word je nummer gratis overgezet. Er zijn eveneens opties om direct over te stappen. Deze worden getoond tijdens het bestelproces. Dit kun je dus aangeven tijdens het doen van een aanvraag. Houd er rekening mee dat er providers zijn die hier kosten voor in rekening brengen.
Per sms bevestigen
De meeste telefoniebedrijven sturen vervolgens een verificatiecode. Deze code wordt gestuurd via sms. Met het beantwoorden van het bericht bevestig je de aanvraag voor nummerbehoud. Het kan voorkomen dat je geen code ontvangt. In die situaties wordt meestal een andere oplossing aangeboden.
Provider gaat aan de slag
Na de bevestiging is het tijd dat de provider aan de slag gaat. Het bedrijf zegt het abonnement bij de vorige aanbieder op en regelt de overstap. Per e-mail word je van het hele traject op de hoogte gehouden. Via je persoonlijke account is de voortgang eveneens te volgen.
Afwijzing nummerbehoud
Het kan gebeuren dat nummerbehoud wordt afgewezen. Aan het niet toekennen kunnen verschillende redenen ten grondslag liggen. Soms ligt de voorkeur bij een overstapdatum welk niet mogelijk is door een huidig contract. Je kunt dan bijvoorbeeld je contract laten doorlopen. Dit zal wel doorgegeven moeten worden bij de huidige provider. Dit zorgt wel voor dubbele maandelijkse kosten. Het is soms mogelijk om je contract af te kopen.
Soms zijn verkeerd ingevulde gegevens de reden voor een afwijzing. Dit is vaak eenvoudig op te lossen door informatie aan te passen. Een andere reden kan zijn dat je niet hebt gereageerd op de bevestiging sms met verificatiecode. Dit moet in de regel binnen 24 uur worden gedaan.