Ben jij een gamer? Volgens de statistieken waarschijnlijk wel
- Op
- 07-02-2022
- Leestijd
- 2 minuten
Ben jij een gamer? Volgens de statistieken waarschijnlijk wel
De kans dat jij af en toe online een spelletje speelt, is bijzonder groot. Misschien niet op een console of een gesofisticeerde game-pc, maar wel op je smartphone of tablet. Gamen is al lang big business maar de cijfers van het mobiel gamen zijn duizelingwekkend. Het toont aan hoe snel het gaat in de gamingindustrie en hoe verslingerd we zijn aan virtuele spelletjes. In 2020 besteedden spelers 100 miljard dollar aan mobiele games en werden er 80 mijard spelletjes gedownload, een stijging met liefst 18 procent in vergelijking met het jaar voordien.
Sterke stijgers
Sterke groei zien we de laatste jaren onder andere in het segment van de iGaming. Daarbij speelt vooral de soepelere wetgeving een belangrijke rol. Ook Nederland voerde lange tijd een gedoogbeleid tegenover online casino’s, nu gaat ze nog een stap verder en reiken de autoriteiten ook vergunningen uit. Deze online casino’s opereren dus helemaal legaal. Lees zeker eerst de beste casino reviews online voor je je waagt aan online gokken. Dit is niet hetzelfde als naar een fysiek casino of een speelhal gaan. Het aanbod online is zo uitgebreid dat je er keuzestress van krijgt. Reviews helpen je sneller de juiste keuze te maken.
Wie gamet het meest?
Voor marketeers is het interessant om inzage te hebben in het profiel van de gamer. Dat is al fors bijgestuurd. Vroeger werd de gamer voorgesteld als een vreemde snuiter zonder sociale vaardigheden. Een eenzaat die zich graag terugtrok achter de computer. Maar uit recent onderzoek blijkt dat evenveel mannen als vrouwen mobiel gamen. Vrouwen gamen gemiddeld per week zelfs 25% langer dan mannen. 43% van de vrouwen speelt meer dan vijf keer per week tegenover 38% van de mannen. Adverteerders moeten de inhoud van hun advertenties dus richten op een heel ander publiek dan dat van twintig jaar geleden.
Meer dan alleen een game
Games zijn dan ook uitgegroeid tot veel meer dan een spelletje. Kinderen en jongeren ontmoeten elkaar meer en meer in de virtuele wereld en bouwen daar een eigen identiteit op, los van de identiteit in de echte wereld. De status in Fortnite of Roblox is even belangrijk als het imago op school. Artiesten lanceren op Fortnite nieuwe singles en spelen virtuele concerten die bijgewoond worden door een publiek van miljoenen mensen. Het bereik is dus veel groter dan bij eendert welke andere lancering.
Leven we binnenkort in de Metaverse?
Techreuzen als Meta hebben goed begrepen welke opportuniteiten de virtuele wereld biedt. Ze hebben er zelfs een naam voor uitgevonden: de Metaverse, en hun eigen naam Facebook veranderd in Meta. Grote man achter het bedrijf Mark Zuckerberg gaat er prat op dat we binnenkort allemaal via avatars in de virtuele wereld zullen leven. Apps als Sandbox verkopen al grond in de virtuele wereld die nog gebouwd moet worden. Het plekje naast dat van Snoop Dog is onlangs verkocht voor 450.000 dollar. Anderen hebben hun beroep gemaakt van het ontwerpen van skins of virtuele huiden en kleding voor je avatar. De toekomst is virtueel, of je er nu van houdt of niet.