6.9

7.1

7.1

66.7%

AKO

AKO: Ervaringen

Even snel een krantje oppikken of door een treinvertraging opgelopen extra tijd verdoen door wat rond te kijken in een boekwinkel? De AKO is op veel stations een begrip, met vaak meer dan één vestiging per station. Een toevluchtsoord voor wie zijn trein gemist heeft, een afspreekplaats voor stations met teveel gangen of een rustplaats te midden van boeken op een druk station.

Over AKO

Niet iedereen zal weten dat achter die korte term AKO een prachtige naam schuilgaat; AKO staat voor Amsterdamsche Kiosk Onderneming. Het bedrijf werd opgericht in 1878. De ‘AKO mannen’, dat waren de jongens die als eersten kranten verkochten op de perrons van Amsterdam Centraal Station. Een gat in de markt.

In 1927 opende AKO de eerste kiosk: op Schiphol; ook een goede plaats waar veel mensen verlegen zitten om iets te lezen. Er volgden tientallen straatkiosken in Amsterdam en Rotterdam, de naam werd om begrijpelijke redenen aangepast naar Algemene Kiosk Onderneming. Vanaf de jaren zestig was de kiosk ouderwets geworden. Nieuw waren de zogenaamde ‘inloopwinkels’, waarvan AKO zijn eerste opende aan de Amsterdamse Overtoom. Tegenwoordig heeft de AKO meer dan honderd winkels in Nederland, vaak (maar niet uitsluitend) gevestigd op de belangrijke treinstations.

Diensten van AKO

Je kunt bij de AKO terecht voor Nederlandse en Engelse boeken: computerboeken, kookboeken, thrillers, spirituele boeken, ebooks, sportboeken, de laatste bespreking van De Wereld Draait Door of die nieuwe van Herman Koch: ze hebben van alles wat. Ze zijn met name vertegenwoordigd in populaire boektitels, maar bieden ook agenda’s, kalenders, boekenleggers en tijdschriften aan. Ook online kun je bij AKO terecht en een boek bestellen of opzoeken. Als het boek een cadeau is, kun je het laten inpakken voor vijftig cent extra. Betalen kan met iDeal, Paypal, creditcard, cadeaukaarten of achteraf met Klarna Factuur. Ben je niet tevreden, dan kun je kosteloos retourneren binnen 14 dagen.

Veel naamsbekendheid verwierf de AKO met de AKO Literatuurprijs, die de AKO in 1987 had ingesteld om het lezen van literatuur te bevorderen en de belangstelling voor boeken te vergroten. Bekende schrijvers zoals Bernlef, A.F.Th. van der Heijden, Arnon Grunberg en Jan Siebelink mochten de prijs (eer + geldbedrag) één of zelfs meerdere keren in ontvangst nemen. Sinds 2014 heet de prijs ECI Literatuurprijs; ECI is de nieuwe partner van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-Fictie.

Klachten over AKO

Met vragen, klachten of problemen kun je terecht in een vestiging van AKO, telefonisch contact opnemen (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00) of een email sturen. En vergeet natuurlijk niet hier te vermelden hoe er met jouw klachten werd omgegaan!

Wat vind jij van de AKO? Haal jij hier graag je leesvoer of is hun aanbod daarvoor niet toereikend? Is het een waardevolle toevoeging aan de vele stations waar de AKO gevestigd is, of had je liever andere winkels in hun plaats gezien? Hoe is de service, de collectie, de prijs, de besteltijd en de levering van orders die jij online bij de AKO hebt gedaan? Laat hier je mening en ervaringen achter over de AKO!

Kopen of bestellen bij AKO een goed idee? Is het makkelijk retourneren en zijn ze goedkoop in vergelijking met bol.com? Lees ervaringen en weet waar u aan begint!

10

Alle reviews (9)